Het vak van PR- en marketingadviseur verschuift langzaam naar productontwikkeling
Waarom is dit relevant?
Omdat het voor organisaties zeer lonend is om te profiteren van het steeds groter wordende bereik van mensen. Als je goed kunt aanhaken op de behoeften en sentimenten van/binnen jouw doelgroep, schromen mensen niet jouw product/dienst te delen in hun netwerk. Hierdoor bereik je niet alleen je primaire doelgroep, maar ook de grote kring daar omheen.
Dit doe je door exact te weten wat er speelt bij jouw doelgroep én hierop zeer scherp aan te haken: alles aan jouw product of dienst zal moeten kloppen en passen, want anders houdt het geen stand of komt de boodschap helemaal niet aan. Boodschap, herkomst, achterliggend verhaal en pricing moeten direct helder zijn in een spits bericht.
Hoe pakken we dat aan?
We investeren veel tijd aan het in kaart brengen van de doelgroep. In welke bubbel(s) zitten ze en in welke bubbel(s) willen we waar nodig toetreden. Vervolgens bepalen we de gewenste identiteit van de organisatie. Daarna beoordelen we of de diensten/producten aansluiten bij de gewenste identiteit van de organisatie. Vervolgens leggen we ‘de werelden’ van de doelgroep en jouw organisatie over elkaar. Zo wordt duidelijk waar aanpassingen nodig zijn qua diensten en producten. Als laatste maken we een plan van aanpak om de storytelling over de diensten/producten op gang te brengen.
Waarom is dit relevant?
Omdat het voor organisaties zeer lonend is om te profiteren van het steeds groter wordende bereik van mensen. Als je goed kunt aanhaken op de behoeften en sentimenten van/binnen jouw doelgroep, schromen mensen niet jouw product/dienst te delen in hun netwerk. Hierdoor bereik je niet alleen je primaire doelgroep, maar ook de grote kring daar omheen.
Dit doe je door exact te weten wat er speelt bij jouw doelgroep én hierop zeer scherp aan te haken: alles aan jouw product of dienst zal moeten kloppen en passen, want anders houdt het geen stand of komt de boodschap helemaal niet aan. Boodschap, herkomst, achterliggend verhaal en pricing moeten direct helder zijn in een spits bericht.
Hoe pakken we dat aan?
We investeren veel tijd aan het in kaart brengen van de doelgroep. In welke bubbel(s) zitten ze en in welke bubbel(s) willen we waar nodig toetreden. Vervolgens bepalen we de gewenste identiteit van de organisatie. Daarna beoordelen we of de diensten/producten aansluiten bij de gewenste identiteit van de organisatie. Vervolgens leggen we ‘de werelden’ van de doelgroep en jouw organisatie over elkaar. Zo wordt duidelijk waar aanpassingen nodig zijn qua diensten en producten. Als laatste maken we een plan van aanpak om de storytelling over de diensten/producten op gang te brengen.
De voordelen:
Diensten/producten die naadloos aansluiten bij de bubbel van de doelgroep hebben nauwelijks advertising nodig
De doelgroep gaat zelf feedback geven om diensten/producten vervolgens te verbeteren
Klanten worden ambassadeurs