

Afgelopen week waren wij bezig met het uitwerken van een marketingplan voor een van onze klanten. Dit gaf weer inzicht in hoe belangrijk het is om zo’n plan te ontwikkelen. Daarom geef ik je vandaag zes redenen om gelijk te starten met het maken van een PR-/marketingplan:
1. Identiteit
Bij de start van het maken van een marketingplan zal je gelijk diep in de kern van jouw organisatie duiken. Wat is nou eigenlijk het bestaansrecht van de organisatie? Waarom doen jullie wat jullie nu doen? Wat is de missie/visie? Dit zijn vragen waar antwoord op gegeven dient te worden voordat de rest van het plan uitgewerkt kan worden. Een moeilijk doch waardevol proces aangezien dit hetgeen is waar iedereen het voor zou moeten doen.
Lees meer over het identiteit.
2. Doelen
Voortbordurend op ‘Hetgeen waarvoor je het doet’ komen de doelen. Wat willen we nou eigenlijk bereiken? Waar gaan we het voor doen? Welke doelen stellen we, hoe gaan we die meten en hoe komen we daar? Eén van de belangrijkste onderdelen en dus ook redenen om een marketingplan te maken.
3. Doelgroep
Reden nummer drie is de doelgroep. Diegene die jouw product of dienst afneemt zorgt ervoor dat jullie geld verdienen, uiterst belangrijk dus! En hoe leuk is het om samen een profiel te maken van een persoon die bij jullie diensten/producten afneemt. Misschien wel per product-/dienstcategorie een ander persoon. Hoe leven zij? Hebben ze een groot netwerk? Wat voor hobby’s hebben zij? Welke radiozenders luisteren ze? Wat doen op hun brood? Geef antwoord op deze vragen en je zult je helemaal in dat persoon inleven, hoe gekker hoe beter. Wanneer je namelijk een kraakhelder idee hebt wie jouw producten afneemt, kun je veel beter bedenken met welke boodschap je die persoon kunt triggeren.
Lees meer over het schetsen van een doelgroep-profiel.
4. Diensten/producten
Wat is hetgeen wat jullie verkopen? Hoe zit dat precies in elkaar? Wat verkoop je aan wie (zie bovenstaande reden). Het laat je nadenken over deze vragen waardoor je er misschien wel achter komt dat er producten weg of juist bij moet komen. Dit zorgt er dus voor dat jouw aanbod gericht en gegrond is.
5. Planning
Dit is vaak een struikelpunt van marketing, namelijk de planning. Wie doet wat en wanneer? Vaak wordt het bovenstaande uitgewerkt en er vervolgens niks mee gedaan. Extra reden dus om een verantwoordelijke aan te wijzen voor de planning. Want aan een plan zonder planning heb je niks 😉
6. Energie
Van het maken van een marketingplan krijg je een hoop frisse energie. Het laat je nadenken over de organisatie, geeft nieuwe inzichten, creëert binding met de medewerkers en geeft je een doel waar je naartoe kan werken.
Heb jij nog geen PR-/marketingplan? Wij helpen je graag!
Tom Winter